vrijdag 4 juli 2008

Dag 58 t/ m dag 64

Dag 64 Issy lEveque 6 Bourbon Lancy 24,5 km Regen 21 gr
Het heeft de hele nacht geonweerd en hard geregend. Bij het opstaan is het onweer over, maar het regent nog steeds. Bert gaat brood halen en stoot voor de zoveelste keer zijn hoofd tegen de deurstijl van ons onderkpomen. Deze keer is het goed raak en bloed hij flink. Na het ontbijt gaan we ons klaar maken voor de wandeling in de regen. Alle regenkleding aan, vuilniszakken om. Het regent de hele ochtend. Alle soorten regen die ze zo mooi kunnen benoemen op de tv, als de weermannen/-vrouwen het over het weer hebben; Van miezerregen tot plensregen. Rond 13 uur wordt het wat droger en als we Bourbon Lancy binnenlopen komt de zon zelfs te vooorschijn. We zijn nog niet in het hotel of het begint weer te regenen. sAvonds is het droog en vrijwel onbewolkt. We hebben vandaag over rustige b-wegen gewandeld omdatr we het bos te risicovol vonden na alle regen. Het gebied waar we nu doorheen lopen is dichterbevolkt dan het noorden van Frankrijk. Veel meer huizen en dorpjes. Bourbon Lancy staat bekend om zijn thermale baden. Voor allerlei ziektes kun je hier terecht. Het grand hotel waar wij overnachten heeft connecties met die baden en het is te zien, dat het vroeger belangrijker was.

Dag 63 La Rochemillay - Issy lEveque 24,5 km Zon en onweer.
De winkels zijn dicht in La Rochemillay, maar de beheerster van de gites kan ook voor ontbijt zorgen, dat hebben we gisteren daarom bij haar besteld. Dus hadden we heerlijk vers brood. Daarna op weg. In Millay gebeld voor het volgende overnachtingsadres en wat haalde Bert uit zijn zak? De sleutels van de gites. Waar hebben we dat eerder mee gemaakt? Getelefoneerd met de Marie van La Rochemillay en afgesproken, dat we d esteutels bij de Marie in Millay zouden afgeven. In Luzy kwamen we langs d ecamping waar we 20 jaar geleden gestaan hebben toen we voor de eerste keer met de kinderen naar Frankrijk op vakantie gingen. De plek waar we stonden en het uitzicht over het plaatselijke zwembad was nog hetzelfde. Zelfs de waslijnen waren er nog. B ert wist zelfs nog waar hij s morgens een krantje ging halen, dus ook vandaag daar een krantje gehaald. Daarna flink doorgelopen naar Issy lEveque, omdat er onweer voorspeld was en de lucht steeds donkerder werd. Toen we ons goed en wel geinstalleerd hadden in de gites begon het stevig te onweren en te regenen. Tussen de buien door eten gehaald en een Hollandse maaltijd gekookt. De hele avond en nacht bleef het in de verte onweren. We slapen in het parochiuehuis van de kerk, naast de eglise Saint Jacques. Morgen moeten we nog wel even een bezoekje aan de kerk brengen;
Dag 62 Athez - La Rochemillay 29 km Zon 32 gr. Hoogste punt 818 m
Op onze huwelijks dag (37 jaar) ging de wekker al heel vroeg, om 6 uur. Weer een lange etappe voor de boeg en het zou wel eens warm kunnen woreden. Een stralend blauwe hemel en s morgens in de schaduw nog fris. Om niet al te veel over de maximale afstand voor ons te komen hebben we d eroute aangepast. In de boissen met naaldbpmen die naar d ehemel reiken is het heerlijk wandelen. Robert zien we vandaag niet meer, hij gaat richting Autun. Om naar de top van de Mont Beuvray te komen, moet er flink geklommen worden. Op de top van de berg zijn archeologen met opgravingen bezig. Met Dineke en Anne zijn we er een paar jaar geleden geweest toen we in de Morvan kampeerden. De afdaling was lang bijna 400 m. De gites in La Rochemillay was nog gesloten, maar nadat Bert op onderzoek uit was gezgaan en met de sleutel terugkwam konden we douchen. Eergisteren hadden we al een etentje gehad vanwege onze trouwdag, omdat Bert zei dat er in deze plaatsd geen restaurant was, maar nu er wel een blijkt te zijn, hebben we er nog maar een etentje aan vastgeknoopt. Geen 5sterren, maar wel erg lekker.

Dag 61 Lac les Settons - Athez 29,4 km Zon 30 gr. Hoogste punt 750 m
Vandaag geen extra lange etappe dus er is tijd voor een rustig ontbijtje. Het eerste stuk lekker op kunnen schieten omdat er niet veel hoogteverschil is. Binnen een uur kwamen we Robert (66 jaar) al weer tegen, die langs de kant zat uit te rusten. Na la Chaise werden de beklimmingen langer en ook de afdalingen. Omdat er in onze aankomstplaats geen winkels of restaurants zijn wilden we in de polaats ervoor, Anost, tussen d emiddag warm eten en dan s avonds brood. In Anost zouden winkels en restaurants zijn. Er waren inderdaad restaurants, maar allen gesloten; Verder waren alle winkels op maandagmiddag dicht. Dat was pech, want morgen komen we ook niet door plaatsen met winkels. Terwijl we deze tegenvaller nog aan het verwerken waren komt de mevrouw van de epicerie eraan en gaat naar binnen . Ik erachter aan en haar gevraagd of we toch niet wat mochten kopen en dat we pelgrims zijn en te voet. Een beetje zielig doen helpt, vooral als je zegt, dat je s avonds niets te eten hebt. Daardoor kon ik toch nog wat inslaan voor s avonds en de volgende dag. We hadden dus weer geluk. Robert die bij het zelfde restaurantje zat te eten en ondertussen in slaap was gesukkeld had niets gemerkt en had s avonds in de gites geen eten. De vrouw die kwam afrekenen heeft thuis wat voor hem gehaald.

Dag 60 Marigny lEclise - Lac les Settons 32 km Zon 30 gr. Hoogste punt 650 m
We Zijn al vroeg opgestaan omdat het een lange warme dag zal worden. Om 6 uur ging de wekker en dat op zondag en om 7.30 waren we al op pad. In La CHaume aux Renards troffen we de Fransman Robert aan het ontbijt. Hij had had gisteren toen hij vermoeid en zonder drinken in de gites aankwam van Bert een biertje gekregen. Nu kregen we van hem koffie en thee wat we natuurlijk niet konden weigeren. De tocht ging vandaag grotendeels door de bossen, met veel beklimmion,gen en afdalingen. Doordat het watrer vaak via de paden naar beneden stroomt waren de paden in een v-vorm uitgesleten en met stenen bedekt, wat het lopen er niet makkelijker op maakte. Het was een lange tocht maar omdat we zo vroeg vertrokken waren, waren we om 15.30 in Lac les Settons. Gisteren en vandaag had Bert geprobeerd om een chambre te bespreken, maar dat lukte niet. Op goed geluk kwamen we in Lac les Settons aan; Toch nog snel een hotel gevonden. Tijdens het diner kwam ook de Fransman Robert aan. Het was al 8 uur. Hij had 10 km omgelopen en morgen zien we hem waarschijnlijk weer in Athez.

Dag 59 Vezelay - Marigny l Eglise 25,4 km Zon 30 gr. Hoogste punt 475 m
Koen is vandaag jarig, 30 jaar. Helaas kunnen we er niet bij zijn. Proberen hem te bellen maar krijgen hem niet te pakken. Vanmorgen moesten we weer afscheid nemen van Dineke en Anne. Na het ontbijt zwaaiden zij ons weer uit, zij gaan naar huis en wij gaan weer verder. Afscheid nemen vind ik nog steeds meoilijk ook nu weer. Het was reuze leuk, dat ze op het eind van hun vakantie nog bij ons langs kwamen. Het was vandaag een warme dag. Als we achterom keken hebben we Vezelay nog een tijdje kunnen zien. Het was wel te merken dat vanuit Vezelay meer mensen vertrekken. Bij moddrige stukken was er een nieuw pad tussen de bomen te zien. Het landschap is veranderd, geen grote korenvelden en wijngaarden meer maar bossen en weilanden. De bossen waren vandaag wel lekker, het gaf wat koelte. De hellingen worden steiler en langer. De finish was vandaag berg op. Toen we in Marigny lEclise aankwamen vroeger we aan een vrouw die in haar moestuin bezig was waar de gites was en of er een epicerie was. Die was er niet meer maar als we' dorst hadden had ze wel wat voor ons te drinken. We kregen 2 biertjes ,2 flessen water en wat tomaten en later kwam haar schoonzoon om met ons naar een plaats 10 km verderop te gaan, waar wel een epicerie was. Daar hebben we dankbaar begruik van gemaakt.

Dag 58 Vezelay rustdag Stralend zonnig weer.
Een stralend blauwe hemel bij het opstaan en zo is het de hele dag ook gebleven. Vandaag kwamen Dineke en Anne langs. Ze zouden er om 12 uur zijn en voor die tijd moesten we nog het een en ander regelen voor het vervolg van onze route. Er is nl geen bestaande route van Vezelay naar Le Puy wel is er een een boekje met overnachtingsadressen, winkels etc. in de plaatsen waar we langs komen. Er is wel een Nederlandse routebeschrijving, maar zonder kaarten. We hebben daarom maar fietskaarten gekocht van de route en hopen zo met de beschrijving en kaarten onze weg te vinden. Soimmige etappes zijn erg lang, dan zullen we naar alternatieven moeten zoeken. Met Dineke en Anne Vezelay bekeken en s avonds met z n vieren uit eten. Leuk om hen tijdens onze route te ontmoeten. Even wat bekends om je heen. Tot slot van de avond natuurlijk een potje klaverjassen, wat Bert en ik traditiegetrouw verloren. Morgen gaan we weer verder, kijken wat ons nog allemaal te wachten staat. We hadden moprgen nog naar de basiliek gekund om de pelgrimszege en een broodje in ontvangst te nemen, maar dan moeten we weer helemaal de berg op naar de basiliek.