vrijdag 27 juni 2008

dag 55 t / 57

Dag 57 Accolay - Vezelay, 28 km, zonnig en warm
Het was een stralend mooie dag toen we opstonden. We hadden goed geslapen in de caravan en we wilden wat vroeger vertrekken. Het zou een flinke wandeling worden naar Vezelay. Om niet al te laat aan ta komen, hebben we een stukje, ook mooie route genomen. Zo n 6 km voor Vezelay zagen we de basiliek van Vezelay voor het eerst op de berg. Daarna nog wat klimmetjes en afdalingen en tenslotte de laatste afmattende klim naar boven naar de basiliek. Het zou een tour de France etappe kunnen zijn. Finish bergopwaarts. Het was weer een mooie tocht met afwisselend velden en bossen. Nog steeds is er geen graan geoogst. Het hotel opgezocht en gedouched en gerust? daarna Vezelay in. Rustig wat rondgekeken en in de kerk de mis bijgewoond. Evenals 15 jaar geleden heel indrukwekkend met de paters en zusters op het altaar. Daarna lekker gegeten

Dag 56 Auxerre - Accolay , 25 km, bewolkt en een beetje regen
Rugzakken weer ingepakt, altijd meer werk als we ergens 2 dagen blijven. Auxerre uit zien te komen. Dat lukte goed. Hoewel het dreigde te gaan regenen bleef het tot Irancy droog. Een korte bui en daarna weer droog. Prachtige wandeling gemaakt op de flanken van de bergen met hele mooie vergezichten van soms bijna 360 graden. Je kunt er wel foto s van maken maar het is nooit het geheel wat je ziet. Veel geklommen en gedaald en daardoor ook langer onderweg. Tot nu toe heeft Bert goed kunnen genieten van alle vogels, die te zien en te horen zijn. In het bos kunnen zij zich goed verstoppen, maar op de akkers is er veel te zien. Aangezien hij toch nog wel eens op mij moet wachten heeft hij alle tijd om ze te bekijken. Op sommige percelen is het graan overrijp, we zijn daarom benieuwd wanneer we voor de eerste keer zien, dat het graan geoogst wordt. Het kan nooit lang meer duren. Ook in de wijngaarden wordt volop gewerkt om de ranken de goede kant op te leiden. Onze overnachtingsplaats is op een camping in een caravan. Dat geeft een beetje vakantiegevoel. De buurman, een belg, heeft er bij de campingbaas voor gezorgd, dat we ook nog een paar stoelen kregen om op te zitten.

Dag 55 Auxerre rustdag, benauwd, regenbuitje, zon
Vannacht heeft het langdurig geonweerd en geregend, maar toen we wakker werden was het droog. Heerlijk uitgeslapen en niet opgestaan voor 9 uur. Daarna op ons gemak ontbeten en de boel opgeruimd. Gisteren hadden we al bij het Tourist office de rondwandeling : In de voetsporen van Cadet Rousset gekregen. We hebben de route gelopen en zijn veel te weten gekomen over de geschiedenis van Auxerre Mooie stukjes van de stad gezien en op ons gemak door Auxerre gekuierd. Rond het middaguur begon het te spetteren en toen we na de lunch weer verder gingen was het droog. De foto s op cd laten zetten en onze website bijgewerkt. Nadat we al onze plannen hadden uitgevoerd was het tijd voor een terrasje en daarna uit eten.