zondag 18 mei 2008

dag 12 t/m 17

ROUTEKAART: Kijk bij april

dag 17 Spaubeek-Mechelen 17-05-08, 28 km, miezeren en regen
Vannacht heeft het geonweerd en geregend. Bij vertrek was het nog niet helemaal droog. Na een hartelijk afscheid van de dames gingen we dan toch maar op pad. Na een kwartier moest de regenkleding al aan en onderweg miezerde het regelmatig. In Valkenburg koffie met Limburgse vlaai genomen (hadden we nog niet gehad) en onderweg naar Gulpen begon het steeds harder te regenen. We konden ons lunchpakketje dus niet droog opeten. Daarom in Gulpen een restaurantje gezocht. Het heeft toen even flink geplensd. Toen het weer wat minder hard regende , gingen we op weg voor het laatste stukje. Om 16.45 uur waren we bij het Hof van Bommerig, waar we door Herman werden verwelkomd. Ineke was nog bezig met de cursisten. Na de cursus hebben we gezellig zitten praten en gegeten. Wat hebben ze een prachtig plekje om te wonen. Ondertussen regende het behoorlijk buiten. Jammer dat het zo'n regendag was, want we liepen door een mooi stukje Nederland. Door de regen en laaghangende bewolking was er weinig uitzicht.

dag 16 Maaseik-Spaubeek 16-05-08, 30 km Heiig, warm
Het heeft de afgelopen nacht gegoten, dat beloofde niet veel goeds voor de komende dag. Maar het was droog en onderweg kwam steeds vaker de zon door. Gisteravond na het eten regende het al. Vanmorgen ontbeten bij de zusters. Wij waren de enige gasten en hadden een hele vleugel voor onszelf. Weer heel anders om in zo'n kloosterkamertje te overnachten. Een mooie wandeling en vooral het begin verliep voorspoedig. Vanaf Sittard was de bewegwijzering en routebeschrijving matig tot slecht, dus moest je heel goed op de kaart lopen. Veel kerken die we tegen komen en die in het boekje beschreven worden zijn niet open, zodat we niet kunnen zien waar het boek over schrijft. We missen daardoor ook veel St.Jacobussen. Het deel van Sittard naar Spaubeek is bijzonder mooi, vooral langs de beek. Heel veel libelles gezien. Op ons overnachtingsadres kregen we na de douche een heeerlijke maaltijd in de tuin aangeboden. Tot 10 uur hebben we gezellig met de beide dames zitten kletsen.

dag 15 Roermond-Maaseik 15-05-08, 29,9 km Zonnig, 's avonds regen
Daar zitten we dan in onze kloostercel, ons overnachtingsadres bij de zusters der Liefde. Door de muur door te breken is het een 2-persoons kamer geworden, maar het is nog goed te zien hoe klein de kloosterkamers waren. Vandaag zijn we, na de refugio afgesloten te hebben, en de sleutels ingeleverd bij de Orangerie van Roermond naar Maaseik gelopen. Omdat we gisteren nogal veel gelopen hebben, nemen we de alternatieve route via het pontje van Ool. Deze route zou 3 km korter zijn. Het pontje zou om 11 uur voor het eerst uitvaren, maar toen we er om half 11 waren kwam hij ons al halen. In Pol zouden we dmv 2 bruggen Wessem moeten bereiken. Deze bruggen waren in onderhoud, ook niet voor voetgangers te gebruiken. Volgens de chauffeur, die het ons vertelde, moesten we terug en omlopen, ongeveer 5km. Gelukkig bracht de man ons naar de andere kant. Daarna Thorn bekeken en toen snel naar Maaseik, de lucht werd nl steeds donkerder. Toen we net binnen waren begon het zacht te regenen. Onderweg weer leuke reacties gehad van mensen die zelf gefietst hadden naar Santiago of kennissen kenden. Steeds vaker komen we ook beelden tegen van St. Jacobus. Een man ging zelfs op zijn fiets kijken of de bewegwijzering klopte in de buurt van Maaseik. Ook deze dag klopte de afstand niet. Weer 5km langer dan aangegeven stond. Zo zijn we steeds boven de geplande 25 km.

dag 14 Tegelen-Roermond 14-05-08, 34,5 km Erg warm weer
Na een heerlijk ontbijt gingen we op weg naar Roermond, uitgezwaaid door onze gastheer/dame. Al snel waren we in Steijl, na goede instructies van de gastheer. In Steijl waren niet alle kerken open, wel de kerk, waar Arnold Jansen begraven ligt, in een klooster met een modern altaar. Het traject van vandaag kenmerkte zich vooral door de eindeloze rechte stukken weg (goede voorbereiding op Frankrijk). Deze wegen b.v de Prinsendijk stammen uit de Romeinse tijd. Kaarsrechte, lange wegen. Daarna kwam Swalmen en Asselt en tenslotte op weg naar Roermond. De route was 10 km langer, dan in het boekje stond aangegeven (lekker hoor). Daardoor moesten we ons alsnog haasten om voor 17.00 uur in de St.Christoffelkerk te zijn om het enig ontbrekende stukje relikwie van St Jacobus te zien, de rest is in Santiago. Met de warmte van vandaag en de lange afstand, was het een zware etappe. Alle doelen van vandaag gehaald en toen op naar het bier, om de waterhuishouding op peil te krijgen. De sleutel voor onze overnachting bij de Orangerie gehaald (Bert moest er nog 2 keer voor lopen, want ze hadden onze pelgrimspas nodig). We sliepen onder de kerk in een echte refugo. Het bed moest je uit de kast naar benenden klappen. We waren er de enige pelgrims.

Dag 13 Straelen-Tegelen 13-05-08, 22,5 km Heel mooi weer.
Gisteren hadden we al een deel van de afstand naar Tegelen afgelegd naar het overnachtingsadres, alleen via een andere route. We moesten dus eerst weer op de goede route komen. Dat lukte door de bushbush en met veel overlast van muggen. Daarna verliep het goed.eenmaal op de route werd er aangegeven dat we op de route naar Compostela zaten en stond St. Jacobus soms zelfs op de paal. In Velo toch weer verkeerd gelopen, maar we konden de route gelukkig weer snel vinden. De kapel van Genooij bezocht, een klein kapelletje en daarnaast koffie gedronken in een restaurant waar geestelijk gehandicapten werken. Door de binnenstad, waar de kerk net gesloten was (hebben we wel vaker), langs het mooie stadhuis en het Romerhuis. Daarna op weg naar Tegelen. De familie Thorissens zouden niet thuis zijn, maar we konden via de poort in de tuin komen. Natuurlijk weer fout gelopen en na veel navraag het adres gevonden. Ze hadden koele drankjes in de koelbox klaar gezet. Wat een gastvrijheid weer. Na een tijdje rust zijn we Tegelen in gegaan. Alle blarenpleisters waren overal uitverkocht. Op een terrasje gezeten en om 6 uur bij de Chinees gegeten. Toen ze daar hoorden, wat we van plan waren kregen we een gelukshanger aangeboden. Thuis gekomen hebben we met de fam. M. koffie gedronken, gedouched en de was natuurlijk gedaan, die mevrouw M. daarna voor ons in de droger deed.

Dag 12 Kevelaer-Straelen 12-05-08, 32,5 km Zeer mooi weer.
We hebben een lange wandeling voor de boeg, daarom ontbijten we al om half 8 en zijn we om half 9 op weg. Eerst naar de Antoniuskerk, waar we het eerste beeld van St. Jacobus ontdekken. Daarna op weg naar Walbeck. Omdat we weten dat ons overnachtingsadres ver buiten Straelen ligt gaan we rechtstreeks naar Walbeck en nemen we niet de geplande route. Vanaf Walbeck nemen we de route weer op. De 2 kastelen onderweg zien we slechts uit de verte. Het gebied waar we door liepen bestond vooral uit aspergesvelden en bedrijven waar tuinplanten worden geteeld. Hoe verder we naar Straelen kwamen, des te vaker zagen we ook uitgestrekte tuinderijen. In Straelen werd de kerk gerenoveerd en konden we er niet in. Wel hebben we de grote afbeelding van de Jacobsschelp op het kerkplein gezien. Na een drankje op een van de vele terrasjes gingen we op weg naar het overnachtingsadres. Dat was nog een hele tippel. Vermoeid kwamen we aan, de familie was niet thuis en een van de gasten heeft ons een kamer gegeven. Die was prima. Toen mevrouw thuis kwam was het enige wat ze vroeg:kunnen we meteen even afrekenen, waarna de kamer nog een euro duurder werd dan voorheen. Het onderkomen was prima.

gerrit&clasien zei

dag wandelaars,leuk om op zondag te kijken of er berichten van jullie zijn!jullie hebben minder regen gehad dan wij hier, gelukkig maar!wel al veel ervaring met de weg zoeken en de afstanden die niet kloppen. morgen gaan jullie de grens over? hebben jullie verder alle zorgen al achter je gelaten? geniet er maar van , groetjes en liefs van Gerrit&Clasien