donderdag 8 mei 2008

De eerste week

Foto´s week 1 klik op FOTO´S

woensdag 7 mei 2008 dag 7 32 km
Vandaag zou het een makkelijke tocht worden. We haddden, doordat we gisteren al heel Kranenburg doorgelopen hadden, al een stukje van de tocht van vandaag gedaan. Het eerst stuk verliep vlotjes. Lange rechte stukken door het bos en na het bezoek aan de begraafplaats voor gevallen Engelse soldaten genoeg tijd om na te denken over de zinloosheid van het maken van slachtoffers, waar het gaat om het hebben van macht. Nog iedere dag vallen er veel slachtoffers.
In de buurt van Kessel hebben we vele kilometers te veel gelopen. De bewegwijzering was daar niet optimaal. Het was een warme dag, maar prima weer om te lopen. Toen we tenslotte in Goch aankwamen wist niemand waar de Grenzweg was. Dus de bewoners maar weer eens gebeld. Zoals we al vermoedden lag de weg ver buiten Goch.Nadat we eerst wat gedronken hadden zijn we op pad gegaan. De eigenaar kwam ons op zijn ligfiets tegemoet om te kijken of we wel goed gingen. Vanuit de stad was het nog ruim 35 minuten lopen. We kregen fietsen te leen om in Goch te kunnen gaan eten.

dinsdag 6 mei 2008 dag 6 21,5 km
Buiten in de tuin ontbeten, daarna op naar Nijmegen. Onderweg kwam Ineke ons nog opzoeken, omdat we de huissleutel hadden meegenomen. In Nijmegen zijn we naar de Petrus Canisiuskerk gegaan, waar we een stempel in ons paspoort kregen. Petrus Canisius blijkt een van de eerste pelgrims geweest te zijn. Daarna op naar Kranenburg. Af en toe pittige klimmetjes, maar het was goed te doen. Het was warm en de zon scheen uitbundig. Gelukkig liepen we veel in de bossen. Op de Duivelsberg hebben we pannekoeken gegeten, zodat we ons lunchpakket tot de avond konden bewaren. In Kranenbug aangekomen bleek het adres helemaal aan de andere kant van de plaats liggen. Bert had door de telefoon de routebeschrijving gekregen. Toen we er aankwamen bleek het een andere straat te zijn. terwijl we zo aan het zoeken waren kwam mevr. ter Brugge aanlopen, ze had ons gezien. Het bleek, dat Bert 2 adressen verwisseld had, we waren al bij het juiste adres. We hadden de beschikking over een mooie kamert een groot bad en douche. Alles top, daar kan een hotel niet tegen op. Mevr. ter Brugge heeft zelfs de was voor me gedaan, zodat wij wat konden gaan drinken.

maandag 5 mei 2008 dag 5 22,2 km
We hebben prima geslapen en kregen weer een heerlijk ontbijtje. Vandaag hoeven we niet zo ver, dus we hebben niet veel haast. Regelmatig gepauzeerd o.a. in Andel en op camping `Grote Altena`. Lekker in het zonnetje op het terras gezeten. De routebeschrijving van het boekje was veranderd dus het was soms zoeken. Toen we in Lent aankwamen belde Bert het overnachtingsadres. Het was nogal ingewikkeld, dus we hebben onderweg nogal eens de weg moeten vragen. Tenslotte bereikten we de Berkenstraat. Na een welkomst thee, gedouched en de was gedaan. Daarna zijn we op de fiets naar Nijmegen gegaan. Eerst op een terrasje aan het water gezeten en daarna rondgelopen. Tot slot gegeten vlak bij de Servaaskerk

zondag 4 mei 2008 dag 4 22 km
Ondanks dat we de enige gasten in het hotel waren, kregen we een prima ontbijt. Om 10uur gingen we op weg, na de verzorging van m´n hiel (blaren!) en we de rekening betaald hadden. De biertjes van gisteren en de halve fles wijn kregen we cadeau. Mooi meegenomen. Het weer was prachtig en we hadden niet veel haast. Een paar keer onderweg uitgebreid gerust en over de Waal uitgekeken. Bijna de hele tocht ging door de uiterwaarden. In Doodewaard hebben we een warme lunch genomen, omdat we dachten dat er ´s avonds niet veel open zou zijn i.v.m. dodenherdenking. Het lunchpakket tot de avond bewaard. In Hemmen aangekomen ging de fam Broers net weg met paard en huifkar, maar wij kregen toch de sleutel, zodat we konden gaan douchen. Nadat ze weer thuis gekomen waren hebben we een tijdje zitten praten en zijn we nog even naar Zetten gelopen om wat te drinken. Terug op de boerderij hebben we nog in het zonnetje gezeten.

zaterdag 3 mei 2008 dag 3 29 km
De fam. v.d. Kooy had een heerlijk ontbijtje klaar gemaakt. We konden al om 9.15 uur vertrekken. Tot Buren hebben we niet de Lingeroute genomen, omdat we vandaag verder moeten dan gepland. Daardoor waren we sneller in Buren, een echte Oranjestad, waar de koninklijke voorouders connecties mee hebben o.a. door Anna van Buren die getrouwd was met Willem de Zwijger. Van hen was er ook een standbeeld. Verder hebben we de Huizerpoort gezien, het Koninklijk weeshuis, de Waag, het stadhuis en de pomp. Het was erg leuk om door die oude straatjes te lopen. Daarna op naar Echteld. Bovenlangs Tiel gelopen, ervoor nog kasteel Soelen gezien. Tijdens de wandeling heeft Bert nog een vogel gezien, die hij nog niet eerder had gezien, een gele kwikstaart.
Tussendoor hebben we, indien mogelijk wel wat stukjes afgesneden, anders werd de route te lang. In Echteld hadden we een kamer in een hotel besproken, dat pas een nieuwe eigenaar had. Wij waren de enige gasten. In Echteld was geen snackbar of restaurant, dus zijn we met de bus naar Tiel gegaan, op de heenweg gratis. Gegeten bij Juffrouw Kip.

vrijdag 2 mei 2008 dag 2 30 km
We zouden vroeg vertrekken, maar gisteravond bleek al, dat het moeilijk zou worden om voor zaterdag een overnachtingsadres te vinden. In de omgeving van KerkAverzaath wordt een fiets vierdaagse gehouden, waar ongeveer 4000 fietsers aan meedoen. Dus vanmorgen geen vertrek om 9.00 uur maar eerst zoeken naar een overnachtingsadres. Alles was vol, pas om 10.15 uur hadden we wat. Het hield wel in dat we zaterdag meer moeten lopen.
Eindelijk op pad, uitgezwaaid door Jacqueline en Koen. Om ongeveer 12.30 uur zagen we een afslag naar Culemborg, waar het nog maar 14 km was, maar wij volgden de Hollandse waterlinieroute. Ruim 2 uur later was het nog 15 km tot Culemborg. Uiteindelijk zijn we er toch gekomen. Om 17.15 uur kwamen we van de veerpont Culemborg binnen. Na een pilsje op een terrasje, werden we op ons logeeradres ook verwelkomd met een pilsje.