dinsdag 27 mei 2008

dag 21 tot 26

Wil je weten waar we zijn op de route klik dan op APRIL en daarna op ROUTEKAART.

dag 26 Andenne-Namur 27,5 km bewolkt, s middags meer zon, benauwd, hoogste punt 200m
We hadden afgesproken om tussen 8 en 8.30 te ontbijten, maar om 8 uur was er niemand te bekennen. Daarom eerst maar verder gegaan met pakken. Om 8.30 was een van de vrouwen er wel. Zij ging de tafel dekken, de gastvrouw was nog weg om brood te halen. Wij kregen oud brood en toen we klaar waren kwam het verse brood. Het was een huishouden van Jan Steen, niet al te schoon, rommelig en een man met 2 vrouwen en 2 kinderen. Om 9.15 waren we op weg, een wandeling met afwisselend steile klimmen en afdalingen, maar ook met vlaktes met mooie panorama s. In Namur meteen naar het toeristenbureau gegaan om het postkantoor en het overnachtingsadres te kunnen vinden. De boekjes voor het volgende stuk van de route die Roos had opgestuurd naar het postkantoor, waren er al. Na het doen van inkopen zijn we met de bus naar het overnachtingsadres gegaan, om dat het ver buiten de stad lag. Na de douche konden we meteen aanschuiven aan tafel. Er werd in 3 talen gesproken:Frans, Engels en Nederlands. Er was nog een gast aan tafel, die in 2005 van Brussel naar Santiago gelopen was. Hij raade ons aan om door te lopen van Santiago naar Finistere, maar ook de weg terug naar Santiago. Na bijna een maand onderweg te zijn beginnen de voeten eraan te wennen. De blaren zijn bijna genezen en dat geeft hoop voor de rest van de tocht.

dag 25 Huy-Andenne 17 km bewolkt en s middags meer zon, hoogste punt 205m
Na een lekker ontbijtje gaan we weer op pad. Eerst in Huy brood voor onderweg gekocht, daarna meteen een steile klim. Bovenaan werden we opgewacht door 2 dames, die voor de fouragering en ehbo van een wandeltocht verzorgden. Ook wij kregen koffie en jus d orange. Hoewel er regen was voorspeld bleef het droog. In het bos was het door de overvloedige regen van vannacht soms erg glibberig. Bijna kwam ik nog in de brandnetels terecht. Door de telefoon had de gastvrouw gezegd, dat we niet helemaal door moesten lopen naar Andenne, maar op de col de Filmes een zijweg moesten nemen. Dat ging allemaal goed en om 14.15 u waren we al op de plaats van bestemming. Omdat het zo mooi weer was hebben we na het douchen heerlijk in het zonnetje zitten lezen. s Avonds met de familie buiten in de tuin meegegeten. Ze hebben rond een watermolen heel wat grond. Er was o.a. bij de vijver een strandje aangelegd. Ze vertelden ook dat ze al verschillende fietsende Santiagogangers hadden gehad. Wij hebben nog geen Santiagogangers ontmoet, wel mensen die het al eerder gedaan hadden.

dag 24 Villiers le Temple-Huy 17km bewolkt, hoogste punt 245m
We moeten weer afscheid nemen van Cees en Wil, ze hebben ons heerlijk verwend zodat we weer verder konden. Ze brachten ons via binnenweggetjes naar ons startpunt in Villiers le temple. Nadat we door hen uitgezwaaid waren konden we de route weer snel oppakken. Een mooie wandeling met niet al te veel steiging en daling. Toen we in Huy aankwamen hebben we eerst ons overnachtingsadres gezocht. Het was vroeg en er was nog niemand thuis. Daarom eerst een rondwandeling door Huy. Bij de grote basiliek met het grootste rozet van heel Belgie werden we aangesproken door een Belg, die ons de geschiedenis van Huy vertelde. Daarna met de gondel naar boven, naar Le Sartre, maar daar waren we tijdens het wandelen al geweest. Toen we daar de kerk in liepen nam de koster ons mee om ons een stempel te geven. Dus toen we daar aankwamen met de gondel hebben we meteen de gondel teruggenomen om een fort te kunnen bekijken. Dat was vanwege de renovatie niet op een andere manier te bereiken. Na de excursie door de stad, naar ons overnachtingsadres. Een vriendelijke zakelijke vrouw wees ons de kmer en de wc. s Avonds uit eten en lekker relaxen op onze kamer.

dag 23 Hony-Aywalle(Fraiture) 23 km bewolkt hoogste punt 320m
De dag leek goed te beginnen. Bij de start van onze wandeling riep een bewoner, dat hij een betere weg wist naar Esneux. We volgden zijn raad op, wat inhield dat we een vrij vlakke wandeling hadden, maar veel meer kilometers maakten. In Esneux een wandelkaart gekocht, om onze tocht naar Fraiture uit te zetten, waar we bij Cees en Wil zouden overnachten. Een makkie voor vandaag. Bert keek nog even naar de dag van morgen, 34 km op zijn minst, dat was schrikken, dus de kaart nog eens goed bestudeerd. Wat bleek er waren 2 Fraitures. Dan Cees maar bellen, dat we naar de goede Fraitur liepen. De verwarring was compleet, want er was nog een derde Fraiture nog eens 40 km verderop. We besloten om eerst een stuk te lopen en dan Cees te bellen, waar hij ons kon komen halen. We zijn gestopt in Aywalle en Cees en Wil hebben ons daar opgehaald. Een gezellige avond met hen gehad, het was leuk om weer wat bekenden te ontmoeten. Cees zorgde voor een prima barbecue en wij mochten heerlijk uitrusten en genieten van hun prachtige onderkomen en uitzicht.

dag 22 Angleur-Hony 21 km, bewolkt, lekker wandelweer, niet koud
hoogste punt 255m
Een flinke wandeling door de bossen, tijd genoeg om na te denken over alles wat we tot nu toe hebben meegemaakt. Nadenken over onze gastheer van de afgelopen 2 dagen. Hij heeft 10 kinderen, 4 uit zijn eerste huwelijk, 3 van zijn tweede vrouw, 2 aangenomen kinderen en een meisje dat hij uit de maas heeft gered. Door zijn derde vriendin is hij behoorlijk beschadigd, maar het is een man met een gouden hart. Niets is hem te veel om het de pelgrims naar de zin te maken. We hebben genoten van zijn verhalen en tips, snaps, gastvrijheid enz. We kunnen ons voorstellen, dat hij veel verdriet heeft over hetgeen zijn laatste vriendin hem heeft aangedaan. Ik hoop dat hij snel een lieve levensgezel vindt. Het was vandaag vooral veel donker bos dus ik heb hele stukken alleen maar gelopen, zonder te zien waar naar toe. Bert en de tekens volgen was voldoende. In Esneux de weg naar Hony gevraagd, het bleek dat we nog 4 km moesten lopen. Daar aangekomen bleken de chambres d hotes vol te zijn. George had s morgens wel het antwoordapparaat ingesproken, dus de gastvrouw wist dat we kwamen. We kregen stretchers in haar werkkamer, we konden douchen en de kleren drogen in het zwembad en hadden een super diner en onderkomen. Bert had de sleutels van de vorige refugo meegenomen en George kwam ze op de fiets ophalen.

dag 21 Liege Veel zon, frisse wind
We blijven vandaag in Angleur en gaan Liege bezoeken. Eerst ontbijten bij George, hij had ons al gewaarschuwd, dat we voor 11 uur niet weg zouden zijn vanwege zijn verhalen, maar om half 10 gingen we toch op pad. Vanaf de pont Mativa zijn er schelpen in het wegdek geplaatst zodat je de route St. Jacques door Luik kunt volgen. Mooie kerken en gebouwen gezien. Bij het palais de Justice werden de net afgestudeerde jongens en meisjes van de brandweerschool gehuldigd. Een deel van de ceremonie hebben we meegemaakt. Nadat we de hele route gelopen hadden zijn we teruggegaan naar de markt, waar de wedstrijd tussen de verschillende brandweergroepen nog in volle gang was. Nog een tijdje zitten kijken en daarna terug naar de refugo. Onze website bijgewerkt. Terug naar George om te eten, die ons al tegemoet kwam lopen. Na een borreltje aan tafel en eindeloos gekletst, de snaps moest natuurlijk ook geproefd worden, zelfs dansmuziek werd opgezet, keihard zonder commentaar van de buren. Rond half 11 waren we weer in onze kamer, maar niet voordat we de stoep en de straat hadden gesmeerd met snaps van George.

Maria zei

Marian Wolters en ik hebben samen naar jullie foto's zitten kijken op de pastorie.
Het is ontzettend leuk om jullie te kunnen volgen.
Dat ijsje was wel hééééél groot.
Wij wensen jullie een heel goede tocht verder toe!

Hartelijke groeten vanuit Kortenhoef,
Marian en Maria

Paul en Greet zei

Hallo Anneke en Bert,
Wat is het leuk de verhalen van steeds weer te lezen en wat maken jullie veel mee.
En fijn dat het met de blaren weer over is en jullie al aardig wennen aan het wandelen.
En wat komen jullie gezellige mensen tegen, vooral op jullie slaap adressen.
Voorlopig kunnen wij jullie niet meer volgen, omdat wij morgen vrijdag 30 mei op vakantie gaan naar Griekenland en pas begin julie weer thuis komen.
Wij wensen jullie nog een hele goede tocht en veel wandel plezier.

veel liefs en groetjes van PAUL en Greet

peete zei

Hallo Bert en Anneke,

Wil het nog een keer proberen want mijn vorige reaktie is niet gepubliceerd.
Vind het geweldig wat een eind jullie elke dag weer lopen.
Lees ook steeds jullie reisverslag.