woensdag 21 mei 2008

dag 18-20

ROUTEKAART: klik op april en daarna op routekaart

dag 20 20-05-08 Vise - Angleur 29 km zonnig, maar wel een frisse wind
Vanmorgen bij het afrekenen bleek dat de gastheer niets wilde hebben voor de overnachting en het ete. Omdat we pelgrims waren, waren wij zijn vrienden. We hebben hem natuurlijk heel hartelijk bedankt, hem nog even bij zijn huis op de foto gezet en daarna op weg gegaan. De ochtend verliep voorspoedig, frisse wind, zon, heerlijk wandelweer. We waren lekker opgeschoten toen we gingen lunchen in Jupille-sur-Meuse.
Daarna op weg naar Liege, met een rondwandeling door Liege. Het was vermoeiend en het tempo daalde. Morgen gaan we Liege echt bezoeken. Na de rondwandeling op weg naar Angleur. Toen we bij het station stonden hebben we de gastheer gebeld. Iedereen kende hem, dus we moesten maar naar hem vragen. Toen bleek dat we weer een heel eind terug moesten naar Liege. Onze gastheer Georges kwam ons al tegemoet fietsen. Bij zijn huis aangekomen hebben we eerst wat gedronken en daarna bracht hij ons naar de refugio 150 m. van zijn huis. Hij verhuurd daar apartementen en daarvan houdt hij vrij voor pelgrims. Hij is helemaal gek van Jacobus en alles wat daarmee te maken heeft. Hij verkleedt zich zelfs als Jacobus, de refugio hangt er vol van en hij houdt van vertellen. Vanavond bij hem gegeten, eerst 2 maal een snaps vooraf, een voor het voetpad schoon te maken en een voor de straat. En na alle gesprekken en eten weer een afsluiting met 2 snaps

dag 19 19-05-08 Mechelen - Vise 21,5 km zonnig en af en toe bewolkt
Vanmorgen afscheid genomen van Ineke. Herman was al vroeg vertrokken. Mooie wandeling gehad door het Limburgse landschap. Prachtige vergezichten, waarvan we nu wel konden genieten, omdat het helder weer was, maar wel fris. Goed wandelweer, waardoor we ook goed vorderden. Eenmaal in Belgie was er niet zo veel hoogteverschil meer. Het laatste stukje naar Vise was wat minder, omdat je langs een vrij drukke weg liep. Door de telefoon had de gastheer uitgelegd hoe we bij het overnachtingsadres konden komen; Toen we bij het treinstation stonden was het niet duidelijk hoe we verder moesten; De gastheer gebeld, die ons prompt kwam halen. Bij hem thuis eerst een biertje gedronken en wat gepraat. De gastheer was al eens naar Santiago gelopen en gaf ons veel tips. Na het douchen Vise in, om wat te pĂ´sten en foto s op cd te laten zetten. Eenmaal thuis kon het eet- en drinkfeest beginnen. Er was nog een gast die wijn bij zich had. Alles moest geproefd worden. Het eten was verrukkelijk. Het moeilijkste was de taal. Als wij te snel Nederlands spraken verstonden zij het niet, maar als zij te snel frans spraken verstonden wij het niet; Het was heel gezellig en gastvrij en ze regelden ook ons volgende overnachtingsadres.
Vandaag veel kapelletjes en kruisbeelden gezien.

Dag 18 18-05-08 Mechelen Koud, begin miezerig
Maastricht staat op het programma. We nemen de bus van 9.25 met een chauffeur die helemaal niets heeft met het katholieke geloof. Als hij het over preken heeft gebruikt hij het woord schreeuwen en de pastor noemt hij een bandiet. In Mher moeten we wachten met de bus omdat er een processie iswaarbij zelfs kanonschoten te horen zijn; Maar op een gegeven moment werd de processie onderbroken en mocht de bus er tussendoor. In de St.Servaaskerk een deel van de mis bijgewoond, omdat we te laat waren vanwege de processie. Ook daar was na afloop een processie. Op de Markt gekeken die van de St. Servaas naar de Mariabasiliek ging. Daarna de St. Servaas bekeken en een stempel gehaald. Daarna door naar de Mariakathedraal. Voor de kerk eerst de lunch van gisteren opgegeten, daarna kwamen alle hotemetoten van de processie (burgemeester, wethouders, bisschoppen, de legerstaf, mensen van de universiteiten ) naar buiten en speelde een van de muziekkorpsen voor hen. De bisschop bedankte iedereen, waarna ieder zijns weegs (kroeg) ging. Bij Herman en Ineke eerst de weg voor morgen uitgestippeld en daarna de website bijgewerkt. Bert is nog naar de zanguitvoering van Herman geweest. s Avonds in Belgie gezellig in een soort bruin cafe uit eten geweest;

Julia de Groot zei

Hallo Anneke en Bert,

Wat zijn jullie al ver! Als ik jullie even een paar dagen niet gevolgd heb, moet ik echt al een stuk verder kijken. Wel jammer dat de soms kleine plaatsjes waar jullie zijn niet altijd in de kleine bosatlas staan; nu kunnen de kinderen het niet zo goed opzoeken:-)
De team kamer is wel erg leeg hoor, we missen je wel. Ook jarige kinderen lopen je tevergeefs te zoeken met hun tractaties....
Heel veel wandelplezier en mooi weer gewenst!
Groetjes,
Julia

P.S. Hoe is het inmiddels met de blaren?