zondag 24 augustus 2008

Dag 115

Dag 115 23-08-08 St Jean Pied de Port - Roncevalles, 27,5 km, zonnig, 24 gr
We staan al om 6.00 uur om Martin en Isolde uit te zwaaien, zij gaan weer naar huis. We kunnen daardoor vroeg op pad. Na de regendag van gisteren is het nu een heldere zonnige dag. We hebben prachtige uitzichten over de Pyreneeen en we zien het als een cadeautje dat het zulk mooi weer is. De uitzichten zijn magnifiek. Wie we van te voren ook spraken, iedereen had het over een zware tocht naar Roncevalles. Bert wilde zelfs de etappe nog in tweeen delen, maar door alles wat we al eeder meegemaakt hebben viel deze etappe reuze mee. Alleen de afdaling aan het eind was lastig, de rest van de wandeling ging over goed bewandelbare wegen. Wanneer we precies de grens over gingen was niet duidelijk, waarschijnlijk bij het inlichtingenbord over de markeringen. Bert heeft genoten van alle roofvogels die te zien waren, in het bijzonder van de gieren. In Roncevalles moesten we ons inschrijven bij het pelgrimsbureau. Wie het eerst kwam zette zijn rugzak vooraan. Zo stonden de rugzakken in volgorde van aankomst, want het bureau en de refuge gingen om 16 uur pas open. Op dat moment rende iedeeen naar voren om zich als eerste in te schrijven. De mensen , waarvan de rugzak achteraanstond, waren soms als eerste binnen, daarna mocht er weer iemand naar binnen als er een pen over was. De rij rugzakken had geen enkele zin en in de refugo was genoeg plaats (110 plaatsen). Het leek op een kazerne. Wij konden naast elkaar slapen, want sommige stapelbedden waren tegen elkaar aangeschoven. s Avonds het pelgrimsmenu genomen. Je zit dan met andere pelgrims aan tafel en daardoor kom je ook met andere pelgrims in gesprek. Ik zat naast een Deen, die vorig jaar van Denemarken naar Vezelay was gelopen en nu van Vezelay naar ROncevalles. We moesten om 10 uur binnen zijn, want dan ging de deur dicht. Om 10 uur ging het licht uit en werd er een rustgevend muziekje gedraaid om iedereen in slaap te krijgen. Daarna was het ook werkelijk stil.

Paul en Greet zei

Hallo Anneke en Bert,
Gefeliciteerd dat jullie nu in Spanje zijn gearriveerd".
Wat gaat het goed bij jullie, we genieten er steeds van om de verhalen te lezen.
De Bruiloft van Jeroen en Carla was ook erg leuk, de hele storm en regen maar Vrijdag stralend weer, en we gingen met 3 grote sloepen door de grachten van Leiden van het stadhuis naar het restaurant wat ook aan het water licht. Ook de champagne werd daar buiten geschonken en getoost vanwege het mooie weer.Daarna binnen het diné en later een leuke band en dansen. Ook Carla heeft nog met de band gezongen, was erg leuk.Wij zijn blijven slapen in het huis van Jeroen en Carla, want zij gingen naar een hotel in Amsterdam.
Komend weekend gaan Paul en ik samen nog even een weekendje kamperen, lekker leeswerk mee en fietsen.
We wensen jullie nog een hele goede reis door Spanje naar het eindpunt. Nog veel succes en de groetjes van Paul en Greet