dinsdag 12 augustus 2008

Dag 95 t/m 100

Dag 100 Auvillar 6 Castet Arrouy, 22km, Bewolkt 20 gr. af en toe wat regen.
Terwijl we nog niet eens Auvillar uit zijn begint het al te regenen. Het duurt niet lang, maar de zon komt niet echt door. De temperatuur is ook flink gekelderd, wat we beslist niet erg vinden. De route is heuvelachtig maar niet zwaar. In Maridou is geen Tourist office meer, maar een meisje in de supermarkt verwijst ons naar een internetcafe. Daar hebben we weer wat dagen van het dagboek kunnen intypen. Daarna door naar Castet-Arrouy, nog zo n 5 km. In de gite is alleen mevrouw Longin, die we al in verschillende gites vanaf Conques zijn tegengekomen. In Castet-Arrouy is een plaatselijke bar annex restaurant, maar omdat mevrouw Longin alleen in de gite is en er ook eet, eten wij ook in de gite. Er is een epicerie in de gite waar we iets kunnen inslaan. Ze had een wijnhuis, dat nu door haar zoon wordt geregeld. We wisselen internet adressen uit en beloven een keer naar hun cave te komen om wijn te proeven, beaujolais.

Dag 99 Moisac - Auvillar 07-08-08, 20 km., Af en toe zon 25 gr.
Het heeft vannacht weer behoorlijk gespookt, hard gewaaid, geonweerd en geregend. Het wqs ook niet verwonderlijk want tot gisteravond laat was het nog bloedheet. Zelfs als je stil op het terras zat zweette je nog. Het is door het onweer wel afgekoeld, het scheelt meer dan 10 gr. De route loopt langs het kanaal, dat naast de Garonne is gegraven. Na 3 km. zou er een afslag komen, waardoor je meer in de bergen kwam. We hebben de afslag niet gezien en met ons alle lopers die we vandaag tegenkwamen. Zij en wij liepen allemaal de variant en ik had de indruk, dat iedereen daar erg blij mee was na de zware etappe van gisteren. Deze route liep ongeveer 12 km langs het kanaal, dus een vlakke weg zonder beklimmingen en afdalingen. Daardoor waren we vroeg in Auvillar. De gite was nog gesloten. De rugzak konden we er wel kwijt, daarom eerst Auvillar bekeken. Een oude stad. Onderweg naar Auvillar hebben we gezien dat er al fruit geoogst werd, vooral peren en meloenen. Ook hebben we citroenen en kiwiplantages gezien. Daaraan kan je zien, dat het hier best warm kan zijn. s Avonds was er op het plein van Auvillar een muziekuitvoering van amateurmusici. In de gite was ook een Nederlandse vrouw, getrouwd met een Fransman, die met de jongste ' van de 7 kinderen ook een deel van de Jacobsroute liep.

Dag 98 Lauzerte - Moisac 06-08-08, 32,5 km, Zeer heet 35-40 gr. Hoogste punt 225 m.
Het heeft vannacht geonweerd en flink gewaaid. Bij het opstaan is de hemel weer helder blauw en beloofd het een warme dag te worden. Dat is inderdaad het geval. s Morgens hebben we flink doorgelopen maar tegen de middag, als we nog een onderkomen voor zaterdag moeten regelen, zakt het tempo. Ook nu lukt de reservering niet. Na de lunch is het erg heet en daalt het tempo. In Moisac staat de camping waar we een gite besproken hebben niet meer op de borden. Dus gaan we naar het toeristenbureau. Daar konden we op internet, dus eerst weer wat dagen op de site geplaatst. Daarna op zoek naar ons onderkomen op de camping. Daar aangekomen blijkt daar geen gite meer te zijn. We hebben een verouderd boekje (dit jaar gekocht). De campingbaas wilde wel naar een gite bellen en zo konden we weer op weg naar een slaapplaats, maar die lag wel boven op een berg, dus het was weer klimmen. We slapen in een voormalig klooster en na een verfrissende douche en de was zijn we weer naar de stad afgedaald. Een moois oude kerk bekeken, maar geen tijd om naar het klooster te gaan. Misschien een andere keer.

Dag 97 Las Cabanas - Lauzerte 05-08-08, 25 km, zonnig 32 gr. Hoogste punt 298 m.
De dames die bij ons op de slaapzaal lagen zijn al vroeg vertrokken. Wij waren een van de laatste, alleen een echtpaar uit Lille was nog later weg. Het begin ging meteen berg op, maar in de vroeg ochtend was het goed te doen. De bergen zijn hier niet hoog, dus we klimmen bijna nooit meer dan 100 m. In Montcuq boodschappen gedaan en een en ander gepost en koffie gedronken. De "vroege" dames kwamen we daar weer tegen en later op de weg passeerden wij hen ook. Route van vandaag had enkele vençijnige klimmetjes en afdalinkjes. Bij de beklimming was het vandaag vooral veel zweten vanwege de uitbundige zonneschijn, maar de afdalingen waren soms onverwacjht gevaarlijk en steil. Op een van deze afdalingen ging het mis, ik gleed uit en verloor de controle over mijn snelheid. Gelukkig had ik Bert net voor laten gaan en bij mijn gegil "Houd mij tegen" ving hij mij op, zodat er verder niets gebeurde. In Lauzerte waren we een van de eersten die aankwamen, een mooie plaats en lekker op een terrasje gezeten en gegeten.

Dag 96 Cahors - Las Cabanas 04-08-08, 24 km, Zon 31 gr. Hoogste punt 300 m.
Om weer verder te kunnen gaan moest Hans weer helemaal terugrijden naar Cahors. Daar hadden we wel 1,5 uur voor nodig, dus het was vroeg dag. In Cahors eerst nog even samen koffie gedronken en daarna afscheid genomen. Inkopen gedaan en toen op pad. Toen we in Cahors liepen was het nog maar 19 gr. en nog bewolkt, maar toen we over de brug waren en aan de beklimming begonnen kwam de zon en was het meteen zweten geblazen. Verder was de route niet heel erg meoilijk, maar het was wel te merken dat we het weekend laat naar bed gegaan waren en een lekker wijntje gedronken was. Dat zat nog in de benen. In Las Cabanas kwamen we op een kamer voor 6 personen en s avonds werd er met een grote groep samen gedineerd. Het waren allemaal Fransen en die kwebbelden er lustig op los. Snel en onduidelijk, dus moeilijk te volgen. Voorafgaand aan het diner was er een viering in de naastgelegen kerk. Eerst konden de pelgrims de voeten laten wassen en na afloop werden de namen vand epelgrims in een boek opgeschreven. De komende dagen wordt er dan voor je gebeden. We gaan vanavond vroeg naar bed, want de dames op de kamer willen al om half 7 vertrekken. Wij vinden het veel te vroeg, we zullen verschillende mensen van deze groep de komende dagen nog eens ontmoeten. Ze lopen allemaal een week vanaf Cahors.

Dag 95 Calmon 03-08-08 Zon 31 gr.
Rustdag en dat hebben we ook gedaan. Eerst lekker uitgeslapen, de Belgische gasten uitgezwaaid, ontbeten en daarna gekletst, gelezen en verder lekker op het balkon gezeten. Kaarten geschreven en verder lekker geluierd.Hans deed de was. Na het 5-sterren diner van Leny nog een potje geklaverjast en genoten van de verwennerijen en hun mooie huisje.