dinsdag 26 augustus 2008

Dag 116 t/m 118

Dag 118 26-08-08 Pamplona, zonnig, 24 gr.
Lekker uitgeslapen en op het Plaza de Castillo ontbeten. Daarna zijn we de stad gaan bezichtigen. In de kerken blinkt het goud je tegemoet en zijn de beelden en altaarstukken overdadig versierd. Je kan het niet eens allemaal in je opnemen. Allereerst zagen we het stadhuis, waar het feest van het stierenvechten op 6 juli begint met een groots vuurwerk. Daarna hebben we de kathedraal en het klooster bezocht. In de kathedraal zijn o.a. meerdere grote altaarstukken, een zilveren beeld van Maria en een graftombe van de koning van Spanje met zijn vrouw, Carlos 3. Daarna nog verschillende parlementsgebouwen en kerken bezocht. We hadden geluk, want de meeste kerken zijn dicht, maar toen wij er kwamen zou er net een dienst beginnen of was deze net afgelopen. Daardoor konden we ook de kapel van St. Fermin nog bezichtigen. Een mooie kapel. St Fermin is de paroonheilige van de stierenvechters.De route die de stieren iedere dag gaan tussen 6 en 15 juli , en waar de mannen voor de stieren uitrennen hebben we ook gelopen. Vandaag gelukkig geen stieren. De kamers in de hotels en pensions zijn in die tijd 2,3 of 4x zo duur. De arena konden we helaas niet in. s Middags in het park gezeten, gelezen en de volgende etappes voorbereid.

Dag 117 25-08-08 Zubiri - Pamplona, 22 km, bewolkt met wat zon, 22 gr
Gisteren hebben we nog net voor sluitingstijd wat eten in kunnen slaan, voor het ontbijt en de lunch van vandaag. We hebben geen haast want de etappe is niet lang. De tocht loopt veel door bossen met af en toe uitzicht op de bergen. In Pamplona gaan we op zoek naar een overnachtingsplaats. We hadden al een pension uitgezocht, maar deze was dicht. Uiteindelijk kwamen we in een zeer eenvoudig hotelletje terecht. We kunnen nl niet 2 nachten in een pelgrimsonderkomen blijven en de jeugdherberg was vol. Omdat we nog dagen over hebben blijven we morgen ook in Pamplona om de stad te bekijken. Het hotel staat in een soort Kalverstraat, het is er heel druk. Je kunt in Spanje pas om 8.30 uur terecht om te eten, daarom hebben we een hele tijd op het Plaza del Castillo gezeten, waar de kleine kinderen naar hartelust aan het spelen waren. Veel ouders lieten hun kinderen even uit, waarschijnlijk nadat ze van hun werk thuis waren gekomen. De hele avond bleef het gezellig druk in het straatje van ons hotel.

Dag 116 24-08-08 Roncevalles - Zubiri, 22,5 km, zonnig, 27 gr.
Om 6 uur werd er eerst weer een rustgevend muziekje opgezet en daarna gingen de lichten aan. Meteen was het een grote mierenhoop van mensen, die opstonden, zich aankleedden en inpakten. Wij bleven nog even nadutten, we hadden geen haast en niet iedereen kon tegelijk bij de toiletten. Het was erg koud toen we startten, 5 gr. en nog een beetje donker. Het weer was prachtig en tijdens de route had je regelmatig zicht op de Pyreneeen. Ook liepen we veel door bos. De tocht was afwisselend met veel korte beklimmingen en afdalingen. In Zubiri eerst een restaurantje opgezocht, want we hadden in Roncevalles niets in kunnen slaan. In de eerste dorp na Roncevalles hadden we al met vele pelgrims ontbeten. Na de lunch gedouched en de plannen voor morgen bekeken en geluierd. In de sporthal het pelgrimsmenu gehad voor 11 euro, daarbij inbegrepen ook een hele fles wijn. Naast ons zat een echtpaar uit O-Duitsland dat ook naar Santiago loopt.