woensdag 6 augustus 2008

Dag 85 t/m 89

Dag 89 Conques - Livinhac le Haut. Heet 30-35 gr. Hoogste punt 655 m 26,7 km
Al vroeg vertrokken er veel wandelaars. Dat konden we op onze kamer goed horen. We zijn op onze gebruikelijke tijd opgestaan en hebben ontbeten. Het is heel bijzonder om te zien hoe de mensen die daar werken, dat met zoveel liefde doen.Een van de medewerkers kwam mij nog een kaartje brengen met het lied van Ultreia en nog een ander pelgrimslied, omdat onze vriend uit Bordeaux dit geregeld had. Het was vandaag een loodzware dag. Dat kwam omdat we gisteren een lange wandeling hadden gehad, maar ook omdat onze instelling niet goed was. We hadden gelezen dat het een etappe was met weinig hoogteverschil. Niets was minder waar. Het begon al met een steile afdaling in de straten van Conques en daarna een beklimming van 1,5 km met een behoorlijk stijgingspercentage. Verder was het de hele weg stijgen en dalen. Het hoogteverschil tussen de bergen was gering, maar wat ertussen zat was pittig. Volgens Bert is het net als bij de voetballers: als je begint met het idee het is een eitje, kun je de knop niet meer omzetten als het moeilijk blijkt te zijn. Zo ook bij ons , het voelde als loodzwaar. s Avonds begon het te onweren, wat wel nodig was want het was heet.

Dag 88 27-07-08 Fonteilles - Conques Zonnig 30 gr. Hoogste punt 680 m. 31,8 km
Onze gastheer is een echte Bourgondier. Gisteravond een uitgebreide maaltijd en tot onze verbazing vanmorgen een zeer uitgebreid ontbijt. Waar de meeste Fransen het afdoen met een paar stukjes stokbrood, wat boter en 1 of 2 soorten jam en als je geluk hebt jus d orange, kregen we vanmorgen een ontbijt met 8 verschillende soorten cake. Dat was dus smullen. Na het uitgebreide ontbijt op weg naar Conques. We wisten al dat het een lange wandeling was, dus het tempo zat er meteen goed in. Het was mooi weer en het was prachtig om te zien, hoe de verschillende bergen nog in de ochtend nevel -mist zaten. De afdaling naar Conques was pittig, 300m dalen op een stenig pad. We sliepen in een vanoudsher abdij en werd gezamelijk gegeten. De monnik die op het plein van de kathedraal in de volle zon ruim een uur uitleg had gegeven over de kathedraal en de timpaan ging voor in gebed en zang. Daarna werd er met 75 mensen samen gegeten. Daarna was er om 8.30 een avondgebed in de kathedraal speciaal voor de pelgrims, waarin Bert gevraagd werd om ook een stukje uit de apocalypse voor te lezen in het Nederlands. Daarna werden de pelgrims uitgenodigd om een boekje in ontvangst te nemen, het evangelie van Johannes om mbv dit boekje te komen tot geloof. Daarna werd ere nog gezongen en de zegen gegeven. Heel mooi om mee te maken. We zijn druk aan het smssen en telefoneren geweest om te zorgen, dat we zowel Geurt en Hennie kunnen zien als Hans en Leny kunnen bezoeken.
s Middags hadden we al met de FRansen, die we deze week veel zijn tegengekomen en gesproken hebben om samen nog een biertje te drinken na afloop van de mis omdat zij morgen naar huis gaan. Zo gezegd zo gedaan, adressen uitgewisseld en gezellig samen geweest. Eric, de Fransman, heeft er nog voor gezorgd, dat ikeen kaartje kreeg met de muziek van hetgeen gezongen werd voor het diner.

Dag 87 26-07-08 St. Pierre - Fonteilles In de morgen bewolking in de middag zon. Hoogste punt 675 m &è km
We hebben heerlijk geslapen in onze chambre d hote en ook lekker ontbeten. De gastheer was erg gesteld op een praatje. We sliepen in een gebouw, wat vroeger een couvent, klooster, was geweest. Bert had telefonisch besproken en ook gevraagd naar de prijs. Die bleek 2 x zo hoog als hij dacht. Soms zit het tegen en soms zit het mee. We begonnen meteen met een pittige klim, waarbij ee koe ons de weg versperde door midden op het pad te gaan staan. Na de klim was het een stuk eenvoudiger, alleen het laatste stuk was flink pittig. In Estaing is Bert weer eens naar de kapper geweeest, dat was wel nodig. Onderweg alleen het stzel uit Parijs dat we iedere dag meerdere keren zien, tegengekomen.Het was rustig op de route. Velen gaan een week of 10 dagen. Maar de zo langzamerhand bekende gezichten hebben we niet meer gezien. In de chambre d hote hadden we weer dezelfde buren als 2 nachten geleden, Oostenrijkers. Samen met de gastheer gegeten, terwijl de gastvrouw in de keuken achter het fornuis bleef. Erg gezellig getafeld met een aperiatiefje en een theelikeurtje achteraf. We moesten alles opeten, want de restanten krijgen we morgen als ontbijt dreigde de gastheer.

Dag 86 25-07-08 St. Chely - ST. Pierre de Bessuejouls Bewolking en zon 30 gr. Hoogste punt 915 m. 31 km
De lucht zag er niet goed uit. In het westen was het erg bewolkt. Gelukkig trok de bewolking rond 11 uur op, maar het werd wel een warme benauwde dag. In het begin ging de route vooral omhoog, maar daarna lange tijd omlaag. We begonnen boven de 900 m en daalden rond de 350 m. Hier zijn de dalen diep, wat beteknt dat je ver daalt, maar ook veel omhoog moet. De mensen die in Le Puy zijn begonnen hebben het heel moeilijk. Het is te merken dat we al veel voor onze kiezen hebben gekregen en een bepaalde conditie hebben. Het is en blijft zwaar, maar we hebben meer uithoudingsvermogen. We slapen vannacht in een chambre d hotes. In het dorpje is geen mogelijkheid opm te eten. De gastheer brengt ons naar Espalion naar een restaurant en komt ons om 21.00 u weer ophalen. De afstand was toch weer langer dan aangegeven. Het zou 26 km zijn maar het werd 31 km. Vooral de laatste klim was zwaar.

Dag 85 24-07-08 Nasbinals - St. Chely-d Aubrac Zon 30 gr. Hoogste pûnt 1260 M. 17 km
Alweer een stralend mooie dag. Om 7 uur is het ontbijt eigenlijk een beetje te vroeg voor ons, want we willen eerst naar het toeristenbureau dat pas om 09.30 uur open gaat. We hebben gisteren nl de overnachtingen tot zondag kunnen regelen alleen de zaterdag niet. Bert begreep niet helemaal wat de mevrouw van het hotel zei. Na het ontbijt rustig de tas ingepakt, waarbij we wel het idee hadden, dat de gastvrouw ons wegkeek. In een een plaatselijk cafe nopg maar een koffie en een thee genomen en daarna op het bankje bij de kerk gewacht tot het toeristenbureau open ging. Zij heeft voor ons nogmaals naar het hotel in Colignac gebeld, wat inderdaad vol bleek te zijn. De mevrouw aan de lijn gaf nog 2 andere mogelijkheden door, 1 daarvan heeft ze gebeld en daar konden we terecht, zodat de zaterdag nu ook geregeld is. Dit houdt wel in dat we zondag meer moeten lopen. Veel meer wandelaars zaten met overnachtiongsproblemen. De tocht van vandaag was in het begin sterk stijgend, maar aan het eind sterk dalend. Onderweg veel burons gezien, een soort zomerhuisjes voor boeren. In St; Chely was een markt met producten uit de streek. Ook was er een muzikant en dat allemaal voor het hotel.