zondag 7 september 2008

Dag 125 - 129

Dag 129 06-09-08, Burgos - Hornillos del Camino, s morgens regen, s middags zon 19 gr, 21 km
Vandaag hoeven we maar 20 km te lopen, dus haast zouden we niet moeten hebben. We weten echter niet of we plek hebben in de alberge, er zijn nl maar 34 bedden in Hornillos. We stappen daardoor flink door. De regen speelt ons parten. Al snel moet alle regenkleding aan en omdat we in het open veld lopen worden we goed nat. Als we rond 10 uur in Tardajos koffie/thee hebben gedronken is het zo goed als droog. De weersverbetering zet door en als we om 12.15 uur in Hornillos aankomen breekt zelfs de zon door. De alberge gaat pas om 12.30 open. s Middags vooral veel geluierd, gelezen en in de zon gezeten. Voor lopers die aankwamen nadat de alberge vol was werd in het dorp een ander onderkomen gezocht. Het is een oud dorpje met veel leegstaande huizen.

Dag 128 05-09-08 Burgos, rustdag, regen 17 gr.
We hebben heeeeeeeeeel lang uitgeslapen en daar waren we ook wel aan toe. Iedere morgen voor 6 uur beginnen de eerste pelgrims al te rommelen. En nu was het stil en hebben we het er eens lekker van genomen. Om 12.45 uur zijn we gaan ontbijten/lunchen en daarna hebben we een uitgebreid bezoek gebracht aan de kathedraal, annex klooster. Wat een overdaad aan goud en afbeeldingen, maar wel mooi. Te veel om je er goed op te kunnen focussen. In het klooster kwamen we de 3 Duitse mannen en vrouw weer tegen. Zij hadden een bezoek gebracht aan het monesterio Marcelano Santa Maria, dat was het mooiste wat zij tot nu toe gezien hadden. Wij moesten nog foto s op cd laten zetten en naar de post, waardoor we er geen tijd meer voor hadden. Dat bewaren we voor als we nog eens in Burgos zijn. Het was niet zo gezellig druk op straat als gisteren, maar dat kwam waarschijnlijk door de regen.

Dag 127 04-09-08 Ages - Burgos, regen 16 gr., 21,5 km
Het was een nette, frisuitziende alberge. We hebben heerlijk geslapen. We hoeven niet zover en omdat we 2 nachten in Burgos willen blijven gaan we ook niet naar een alberge. Het is een bewolkte dag met een frisse wind. Na enkele kilometers begint het te miezeren. Tijdens het aantrekken van de regenkleding hebben we niet op de tekens gelet en lopen we prompt verkeerd. Een jager helpt ons om de route weer te vinden. Zo n 10 km voor Burgos begint het behoorlijk te regenen. We hebben daardoor weinig gezien van het industriegebied (wat niet erg is), de voorstad en het uitzicht op de oude stad. Om op te warmen zijn we eerst maar gaan warm eten. Daarna naar het toeristenbureau en op zoek naar een onderkomen. We vinden een kamer in de binnenstad in een oud gebouw, heel gehorig maar wel goed schoon. s Avonds pizza gegeten en daarna met de chu-chu een nachtrit door de stad.

Dag 126 03-09-08 Belorado - Ages, zonnig 24 gr, 27,5 km.
De beheerder van de alberge had voor ontbijt gezorgd, voor zover je voor ontbijt en verzorgen kunt spreken. Er was wat brood en boter, geen borden en bestek, kopjes moest je omwassen van degene die klaar was en als je thee wilde moest je zelf water opzetten. De tocht was op een enkele beklimming na niet moeilijk, we wandelden veel door de bossen waar een brede brandgang was gemaakt. Er stond een stevige wind, waardoor er heel wat zand en stof opwaaide. Niet erg fijn met lenzen. We zouden volgens de planning in San Jean de Ortega overnachten, maar bij de vorige 2 alberges hadden we al een koude douche en in het boek stond dat er in San Jean alleen maar koud water was. We zijn daarom maar doorgelopen naar Ages, waar we een heerlijke warme douche hadden. In Ages, een heel klein dorpje troffen we een zekere Bert weer. Hij was daar gestrand met blessures aan beide benen. Hij was daar naar de dokter geweest en hoopte met zalf en vervoer van bagage toch verder te komen. Samen gegeten in het restaurant van de alberge. Zijn vrouw heet Hanneke en in de plaats waar ze in Drenthe eerst woonden werd haar naam zonder H uitgesproken en mijn naam juist met een H. Uiterst verwarrend.

Dag 125 02-09-08 Santo Domingo- Belorado, lichte bewolking 27 gr., 23 km
Gisteren hebben we de haan niet gehoord, maar vanmorgen toen we langs de kerk kwamen hoorden we wel een haan kraaien. Of dat ook een gunstig voorteken is weten we niet. Het was fris vanmorgen, de lucht was behoorlijk afgekoeld. De wandeling was niet moeilijk, heel geleidelijk kwamen we steeds wat hoger. Uiteindelijk waren we op ongeveer 800 meter hoogte. We liepen bijna de hele dag langs geoogste korenvelden. Paul en Wijnanda zijn gisteren een dorp verder gelopen, die zien we waarschijnlijk niet meer. Een paar groepen Spanjaarden lopen steeds hetzelfde stuk als wij en kiezen ook steeds dezelfde alberge. De alberge van vandaag heeft ook een zwembad. De wind is fris, er wordt daarom wel met de voeten in het water gezeten op de rand van het zwembad, maar niet gezwommen. s Avonds wordt er bij het zwembad door de Spaanse groep gebarbecued en dat is maar goed ook. Met zoveel mensen in de keuken zou niet kunnen. Ook zijn er nauwelijks borden en bestek. Bij de barbecue hadden ze zelf voor plastic servies gezorgd.