dinsdag 30 september 2008

Dag 151-152-153

Dag 153 30-09-08, Santa Irene - San Marcos, zonnig 22 gr. 17 km
De laatste hele wandeldag voor Santiago. We zijn nu 5 km ervan werwijderd en willen morgen tussen 10 en 12 uur aankomen. Dat moet toch gaan lukken.
Gisteren hebben we ook iets verder gelopen dan gepland en vandaag willen we dat ook doen. We kunnen heel rustig lopen want de afstand is niet ver. We nemen de tijd om koffie te drinken en rond te kijken. In de albergue waren het vannacht voor het merendeel Fransen en Tsjechen. Het lijkt erop dat er een bus vol Tsjechen 100km voor Santiago gestopt is. Ze lopen allemaal de laatste 100 km. Evenals de laatste dagen ontmoeten we weer een Fransman en 2 Franse vrouwen. Ze slapen niet in albergues, maar starten wel iedere keer dezelfde tijd als wij. Tijdens het laatste stukje van de tocht hebben we Santiago al in de verte zien liggen. In San Marcos hebben we een hotel genomen omdat ik morgen jarig ben. Dan kunnen we rustig ontbijten en hoeven we niet om 8 uur weg te zijn.

Dag 152 29-09-08, Arzua - Santa Irene, zonnig 22 gr. 16 km
Omdat het gisteren zondag was hebben we geen inkopen gedaan voor het o9ntbijt. We hebben de boel daarom ingepakt en zijn eerst in de plaatselijke bar gaan ontbijten. Ondertussen was het licht geworden en konden we op pad. Het eerste stuk was weer erg mistig, maar daarna kwam de zon door en was het heerlijk wandelweer. De wandeling ging weer over landelijke paadjes, wwarbij de auto s op de weg op de achtergrond wel te horen waren. Lange tijd hadden we het gevoel aqlleen op de weg te zijn. Ondanks dat ue weet dat er heel veel mensen lopen. We wandelen veel door eucaliptusbossen en kleine dorpjes. We weten nu hoe de eucaliptusboom eruit ziet. Deze bomen verliezen in de hefst niet alleen hun bladeren maar ook hun bast. De albergue in Santa Irene is een albergue die toe is aan renovatie. Dat het druk was op de camino bleek wel toen er ook pelgrims geweigerd werden omdat de albergue vol was. Om te kunnen eten moesten we een kilometer terug lopen naar Cerceda waar een restaurant was.

Dag 151 28-09-08, Melide- Arzua, zonnig 24 gr, 14,6 km
We hebben n iet veel haast want we hoeven maar een kleine 15 km te lopen. Het is weer erg rustig op de camino, het lijkt soms wel of we de weg alleen lopen. Het is goed te merken dat het herfst wordt. Er vallen bladeren van de bomen, de eikels en kastanjes die in overvloed aan de boom hangen beginnen ook te vallen. Maar ook de lucht ruikt herfstig. Onderweg gezocht naar de eucaliptusboom, die we niet kenden. Waarschijnlijk wel gevonden. Met deze korte route en 2 keer een koffiepauze zijn we toch vroeg in Arzua. We moeten nog een half uur wachten tot de alberegue opengaat. We hebben ons ingeschreven en daarna eerst wat gaan eten. Thea laten weten waar we zitten en de was gedaan. Daarna op zoek naar een internetcafe. De website weer bijgewerkt, maar m n e-mail ni8et kunnen bekijken. Er zat een fout in de pagina, dus hij kon niet geopend worden. Voor het eten konden we de kerk nog bekijken. De kerken zijn in Galicie veel minder uitbundig versierd dan in Leon. s Avonds met Thea uit eten in een restaurant, wat meer leek op moeders achterkamer. Het eten werd achter het restaurant klaargemaakt op eenvoudige aparaten. Lekker gegeten en het was gezellig.

Unknown zei

Ha die Anneke en Bert

Als jullie dit lezen, zijn jullie naar alle waarschijnlijkheid in Santiago. De tocht is gelopen.
Wat een moment om je verjaardag te vieren Anneke !
Vanuit een nat Kortenhoef van harte gefelicteerd.

Tot ziens of tot lezens.

Groet Inet

Marianne zei

Hoi Bert en Anneke

Jullie hebben het toch maar mooi even gedaan heel erg knap.
Anneke van harte gefeliciteerd met deze speciale verjaardag

Marianne

PAØNON Blog zei

Beste Anneke en Bert,

Vanuit de Antoniusparochie willen wij jullie van harte feliciteren met de aankomst in Santiago, maar natuurlijk ook met de verjaardag van Anneke. Wat een geweldige ervaring moet dit zijn.
We steken een kaars voor jullie aan.

Heel veel hartelijke groeten namens de Antoniusparochie,
pastor Ryan Keetelaar,
Maria

Rina&Marius zei

Dag Bert & Anneke,
Als we het goed begrijpen hebben jullie deze geweldige tocht nu volbracht. Moet toch een voldaan gevoel geven!!
Anneke van harte gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag.
Groet uit een nat en stormachtig Laren,