dinsdag 23 september 2008

Dag 143- 144

Dag 144 21-09-08, Camponaraya - Trabadelos, bewolkt 22 gr., 23 km
Goed en rustig geslapen in het motel. We hebben geen auto maar moeten er wel via de garage uit. Er zit iemand bij de receptie die de deur voor je opent als je dat via de telefoon vraagt. Gisteren stond Bert boven aan de trap om te zien hoe we er uit moesten en toen kwam zij door een luikje vragen wat hij wilde. Je kreeg echt het gevoel van Big brother is watching you. Toen we gisteravond thuis kwamen moesten we voor de slagboom al bellen, dat we naar binnen wilden. Ze maakte dan vast de garage open. Volgens het weerbericht zou het vandaag regenen. s Morgens bewolking, maar s middags kwam ook de zon door. Het is vandaag de eerste dag van de herfst. Aan de bomen is al te zien, dat het herfst wordt. De bladeren beginnen te verkleuren en sommige bomen laten hun bladeren al vallen. Vandaag zagen we voor het eerst dat de druiven geoogst werden. Op de flanken van de bergen waren veel wijngaarden. Veel druiven worden hier nog op struiken geteeld. Het landschap was heel anders dan de dagen hiervoor. In Villafranca kwamen we een groep Nederlanders tegen die hier met de bus op vakantie waren. We hebben een hele tijd met ze gesproken en vragen beantwoord. Ook moesten we steeds voor hen op de foto. In Trabadelo zagen we op een bord bij een huis staan: Woensdag klaverjassen. Het kon niet anders dan dat er Nederlanders woonden. Het was een Rotterdams stel, hij van origine een Spanjaard maar opgegroeid in Nederland, dat hier een pension wilde openen. Ze waren nog druk bezig met de verbouwing en hoopten eind van het jaar klaar te zijn. Hij werkte als taxichauffeur.

Dag 143 20-09-08, El Acebo - Campanaraya, zonnig 30 gr. 28 km
De beheerder had voor ontbijt gezorgd en nadat we nog voor de Brazilianen op de foto waren geweest gingen we op weg uitgezwaaid door de beheerder. Het was prachtig om te zien hoe de bergen kleurden in het ochtendlicht. Na een flinke afdaling , hoogteverschil 500 meter, maar over goede paden kwamen we in Molinaseca, een mooi plaatsje met een oude brug, smalle straatjes, waar de uitbouw van de eerste verdieping boven de straat uitstak. Daarna door naar Ponferada, een flinke plaats met een klein oud centrum. De burcht, een van de best bewaard gebleven kastelen uit de tijd van de tempeliers. Ook staat er een bedevaartskerk, de La Encina. Na bezichtiging van Ponferado gingen we door naar ons overnachtingsadres. We wilden in Camponaraya overnachten, maar daar was geen albergue of refuge, dus zou het een motel worden. We hadden de hele plaats al doorgelopen maar geen motel gezien. Eenmaal buiten de plaats hebben we het motel gevonden. Heerlijk een bad genomen en een lekker bed tot onze beschikking. Geen snurkers om ons heen. s Avonds Camponaraya in. Er was een kermis en muziekfestival, een zeer groot podium waar orquesta Compostela optrad. Het was er erg druk en er werd veel gedanst. Het was moeilijk om een restaurant te vinden waar we wat konden eten. In een klein straatje was er nog een open. Voor 18 euro hadden we een 3-gangen diner met fles wijn en koffie en 2 thee na afloop en een brandy. Kom daar in Nederland eens voor.