maandag 22 september 2008

Dag 141-142

Dag 142 19-09-08, El Ganso - El Acebo, zonnig 27 gr., 24,5 km
We hebben heel rustig kunnen slapen, geen pelgrims die voor 6 uur vertrokken. Bij het ontbijt bood de late Franse pelgrim ons een potje honing aan. Het potje kwam ons erg bekend voor. Die hadden we gisteren ergens onderweg op een paal zien staan. De tocht van vandaag ging weer eens de bergen in. We waren het klimmen nog niet verleerd. De beklimming was ook niet erg lastig, brede paden en geen lange beklimmingen. In Rabanal wilden we wat inkopen voor de lunch doen, maar er was geen allimentation open. In Foncebadon konden we bij een tienda wat brood en jus d orange kopen. Brood kon je per ons kopen. Het weer was prachtig, we hadden mooie uitzichten. De afdaling was wat lastiger er steiler. Er was een vrouw tijdens de afdaling lelijk ten val gekomen. Wij hadden erg veel last van vliegen. Soms hele drommen om ons heen, het bleef maar zoemen. Nadat we ons flink ingesmeerd hadden ging het beter. In El Acebo hebben we de parochiele albergue genomen, de andere albergue boven de bar-restaurant was erg lawaaierig. Om 18.30 uur was er een pelgrimsviering in de kerk, waar ook in het Engels en Frans gesproken werd. s Avonds met z n allen samen gegeten. De hospitalero deed het voor 14 dagen en maakte ook de maaltijd klaar. De tafel was weer internationaal bezet, 2 Spanjaarden 1 Canadees uit Sascatchewan, een Italiaan, 2 Brazilianen en wij.

Dag 141 18-09-08, Santibanrz - El Ganso, zonnig 27 gr., 26 km
Albergue is al leeg als we vertrekken. Eerst ontbijten in de naastgelegen bar, open vanaf 7.30 en daarna op weg naar Astorga. De route loopt in Astorga langs alle belangrijke gebouwen, zoals de Romeinse opgravingen, gemeentehuis, bisschoppelijk paleis van Anthonio Gaudi en de kathedraal. De kathedraal konden we van binnen niet zien, we waren te laat. Hij is open van 9 tot 11. Op het plein voor het gemeentehuis troffen we een Nederlander op vakantie. Hij kwam uit Maastricht en 2 Nederlanders die op de fiets op weg zijn uit Zeeland. Na de bezichtiging van Astorga zijn we op weg gegaan naar ons overnachtingsadres in El Ganzo. Onderweg nog wat gegeten in Santa Catelina de Somoza, waar de 3 Oostenrijkers van gisteren al bij de albergue zaten waar ze gingen overnachten. Ze prezen de albergue nog aan, maar na het eten zijn we toch maar verder gegaan. We overnachten in een klein plaatsje in de middle of nowhere met 2 bars. De albergue is rustig, we zijn vannacht met z n drieen. In een van de bars nog wat gedronken, waar een Spanjaard met ons een gesprek aanknoopte. Met handen en voeten hebben we het gesprek verduidelijkt. Vlak voor hij vertrok kregen we nog een pilsje van hem en tapas. Hij stond te glunderen toen we zeiden dat het lekker was. Vlak voor we naar bed gingen kwam er nog een jonge Franse pelgrim aan. Hij verschoot van kleur toen hij hoorde dat de overnachting inclusief ontbijt 8 euro kostte. De refuge had geen douche en toilet. Uiteindelijk heeft hij toch in de albergue geslapen.